مهمترین عوامل موفقیت یک تیم از دید یک رهبر




برخی فکر می‌کنند که رهبری معادل کارآفرینی یا مدیریت یک کسب‌وکار است. ولی برخی از رهبران می‌دانند که موفقیت در این مقام، ‌مستلزم یادگیری، آگاهی و تلاش مستمر است. مهارت اصلی یک رهبر این است که ایده‌های تیم را به عمل و عمل را به موفقیت تبدیل کند. بی‌شک در این راه، راهنمایی و توصیه‌های کارشناسان رهبری، اهمیت زیادی دارد.

دکتر جیسون کارتن، بازیکن سابق تیم فوتبال نیواینگلند پاتریوت، پس‌ازاینکه به علت مصدومیت مجبور شد بازی را کنار بگذارد، قدم در عرصه‌ی تخصص رهبری گذاشت. کارتن پس از مدتی خود را به‌عنوان یک نویسنده، استاد، سخنران و مشاور مطرح کرد و نامزد جایزه‌ی رهبری لاین بیکر شد. او عقیده دارد «اعتماد» فاکتوری است که پتانسیل‌های رهبری شما را به اوج می‌رساند. او این تئوری را به سه عنصر اصلی تقسیم می‌کند: اعتماد به خویشتن، اعتماد به تیم، و کسب اعتماد از اعضای تیم.

به خودتان اعتماد داشته باشید:

مطالعه‌ای که توسط مؤسسه‌ی بین‌المللی رهبری EY در مورد اعتماد در محل کار صورت گرفته است، نشان می‌دهد که کمتر از نیمی از کارشناسان در سراسر جهان، به کارفرما، رئیس و همکارانشان اعتماد دارند. درحالی‌که بی‌اعتمادی به علل مختلفی به وجود می‌آید، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی‌های این تحقیق اذعان می‌کنند که سطح بالای اعتماد، به یادگیری و پیشرفت حرفه‌ای منجر می‌شود. همه‌ی رهبران به اهمیت اعتماد واقف‌اند؛ ولی مشکل اینجا است که نمی‌دانند باید تغییر را از کجا شروع کنند. کارتن معتقد است اعتمادی که در  محیط کارجریان دارد، باید از خودتان شروع شود. او می‌گوید بین اعتماد به خویشتن و توانایی جلب اعتماد دیگران، ارتباط مستقیمی وجود دارد. در هر جایگاهی که قرار دارید، جریان اعتمادسازی باید از نهاد شخص شما سرچشمه بگیرد. شما باید خودتان را باور داشته باشید تا بتوانید دیگران را به‌طور مؤثر رهبری کنید.

اعتماد به خویشتن، از اعتبار و مسئولیت‌پذیری شما ناشی می‌شود. هرچه بیشتر وعده‌های خود را عملی کنید و در مورد قول‌هایتان صادق باشید، وقتی به خودتان نگاه می‌کنید اعتمادبه‌نفس بیشتری حس می‌کنید. در قبال نتایج، چه خوب و چه بد، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشید تا کنترل اوضاع را در دست بگیرید.

به تیم خود اعتماد کنید:

معمولاً برای کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار، اعتماد کردن به دیگران کار ساده‌ای نیست. آن‌ها ترجیح می‌دهند در مواجهه با دیگران بیشتر محتاط و محافظه‌کار باشند؛ چراکه برای راه‌اندازی این کسب‌وکار حجم بالایی از زمان، انرژی، احساسات و پول خود را هزینه کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند که اعتماد بی‌جا می‌تواند کل تلاش آن‌ها را نابود کند. بااین‌حال رهبران موفق می‌دانند که رشد و گسترش کسب‌وکار بدون اعتماد به تیم کاریشان، امری غیر ممکن است. 

برای رفع کدورت‌های گذشته و اینکه بتوانید به تیمتان اعتماد کنید، به‌آرامی مسئولیت‌های بیشتری به عهده‌ی آن‌ها بگذارید و اطمینان حاصل کنید که دانش و ابزار و امکانات لازم را برای انجام این وظایف در اختیار دارند. اگر به تیمتان نشان دهید که به آن‌ها اعتماد دارید، نه‌تنها بهره‌وری تیم را افزایش می‌دهید بلکه پتانسیل پرورش رهبران آینده را نیز بالا می‌برید.

اعتماد تیم را به خودتان جلب کنید:

رهبران کسب‌وکار نباید موفقیت تیم را با موفقیت شخصی‌شان در تضاد ببینند. موفقیت دیگران زمانی مشکل‌آفرین می‌شود که شما یک بازیکن خودخواه باشید. در این صورت شما تیمی متمرکز دارید که می‌ترسد عقاید خودش را در محیط کار ابراز کند. کارتن به رهبران توصیه می‌کند که خودخواهی‌ را کنار بگذارند؛ چون هدف این است که همه‌ی شرکت، با همه‌ی زوایا و جوانبش به‌خوبی کار کند، نه‌فقط یک فرد یا یک بخش. اگر همه‌ی اعضای سازمان به شما اعتماد نداشته باشند و کار خود را به‌خوبی انجام ندهند، شما هستید که پتانسیل نیروی کارتان را نابود کرده‌اید.

آخرین و مهم‌ترین راهنمایی کارتن این است که اعتمادسازی در یک سازمان، به زمان نیاز دارد. جریان اعتماد یک‌شبه رخ نمی‌دهد. زمان بگذارید و درک کنید که موفقیت شرکت، تنها به یک نفر بستگی ندارد. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان رشد کند، باید به افرادتان آزادی عمل بیشتری بدهید و به آن‌ها اعتماد کنید. افرادتان را باور کنید تا شاهد پیشرفت آن‌ها باشید.

 

منبع: دیجیاتو

 

رهبری - کار تیمی
- 1396/08/14